Autisme
- ASS: autisme spectrum stoornis;
- Klassiek autisme Asperger
- PDD-NOS
Alle zintuigen: ruiken, voelen, horen, proeven, zien worden in de hersenen op een andere manier verwerkt dan bij mensen zonder autisme. Sommige zintuigen zijn heel sterk ontwikkeld en andere juist minder. De meeste mensen met autisme zijn heel sterk in het oppikken van details. Ze zijn eerlijk, recht door zee, analytisch en werken heel hard. Omdat ze veel details oppikken en alles sterk aanvoelen hebben ze veel moeite met het overzicht houden. Sociale contacten onderhouden vinden ze lastig en ze hebben een opvallend beperkte interesses of behoeften aan activiteiten.
Aan het uiterlijk is niet te zien of iemand autisme heeft maar het gedrag heeft een grote invloed op het leven van zichzelf en mensen om hen heen. De hoeveelheid verschilt van persoon tot persoon. Dit is afhankelijk van de ernst en vorm van het autisme en hoe ermee wordt omgegaan.
Sommige mensen kunnen redelijk tot goed functioneren in de maatschappij en zijn juist heel actief. Maar anderen voelen zich een vreemde “eend in de bijt” en kunnen geen aanpassing vinden.
Er zijn mensen die naast autisme ook een verstandelijke beperking hebben. Zij hebben veel hulp en begeleiding nodig om zelfstandig in onze maatschappij te kunnen leven. Maar er zijn ook mensen met autisme die een hoge intelligentie hebben en die vrij goed zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij.
Naar mijn eigen inzicht zijn kinderen met autisme, mensen die heel hooggevoelig zijn. Ze pikken meer prikkels op en krijgen deze niet goed verwerkt.
Wat mij ook opvalt is, dat veel mensen proberen om in de wereld van iemand met autisme, te komen. Terwijl ik het juist belangrijk vind, om veiligheid, duidelijkheid en respect te bieden. Om daarmee aan te geven dat de deur altijd open staat. Degene met autisme ZELF bepaald of hij/zij toegang wil in mijn wereld. Uit mijn ervaring als leerkracht merkte ik dat dit heel goed werkte. Een leerling kwam zelfs bij mij iets vragen tijdens een handenarbeid les terwijl ik het mijn eerst dag was in die klas! Nu is dit natuurlijk ook sterk bepalend voor welke vorm van autisme en het karakter van het kind.
Zelf ben ik moeder van een kind met autisme. Mijn kind kreeg de diagnose pas met de 17 jaar, dus op heel late leeftijd. Vooraf hebben we een heel zwaar traject gehad met veel hulp en begeleiding die nooit het idee hadden dat er iets in de zin van ASS een rol speelde.
Mijn kind had al vanaf de 1,5 jaar een pittig karakter en een heel sterke eigen wil. Als kleuter trok mijn kind zichzelf haren uit het hoofd en kneep zichzelf. In groep 3 ging het heel goed, daar was een leerkracht van de “oude stempel”. Zij bood duidelijkheid en structuur aan. Daar hebben kinderen met autisme veel baat bij.
Daarna ging het helemaal mis. Dus zochten we alle hulp die maar te bedenken was: sensomotorische therapie, video-hometraining, speltherapie, ouderbegeleiding, maatschappelijk zorg, voetzonereflextherapie en uiteindelijk kwamen we bij een natuurgeneeskundig therapeut. Na 2 jaar behandeling kregen we eindelijk het advies voor een onderzoek naar autisme.
Na de diagnose konden we eindelijk op zoek naar de juiste hulp en begeleiding. Een belangrijk voordeel was dat we altijd onze weg hebben moeten zoeken om het hele gezin staande te houden omdat zij het “etiket” nog niet had. Wij hebben altijd de insteek gehad dat we dienen om te gaan met de problemen die we hebben en eruit halen wat erin zit. We zijn samen met onze dochter een weg gaan zoeken om een plek te krijgen in onze maatschappij. Dat betekent dat zij diende te leren omgaan met haar beperking en dat niet anderen zich moeten aanpassen aan haar. Wij kunnen rekening houden met een aantal dingen die voor haar belangrijk zijn bv specifiek bestek en beker, tijdig waarschuwen als we weggingen, een stappenplan maken om haar kamer op te ruimen, rust creëren, etc.
Inmiddels gaat het heel goed met haar. Ze heeft een baan, is getrouwd en inmiddels ook moeder. Ze blijft tegen bepaalde dingen aanlopen en soms loopt ze zichzelf ook voorbij. Dan dient ze weer rust en wat hulp te zoeken en een weg te vinden om de dingen anders aan te pakken.
Dezelfde methodiek hebben we toegepast bij ons kind met een ernstig spraak- taalprobleem. Beiden kinderen hebben inmiddels een goede studie gevolgd en goede baan. Maar nog belangrijker is dat ze ZICHELF mogen zijn. We zijn ook allemaal trots op hen en op onszelf want we doen het wel samen! Het wil natuurlijk niet zeggen dat ze het gemakkelijk hebben. Het is hard werken geblazen, we overwinnen veel problemen en thema’s. En het allerbelangrijkste is: Blijf in het hier en nu! Laat veel zaken los waar je niets mee kunt. Geniet van wat je nu hebt en leef je leven!!
Heeft u vragen over de begeleiding bij autisme?
Neem dan contact op met Praktijk Imala!
Ook voor bedrijven.
www.praktijk-imala.nl
https://www.facebook.com/PraktijkImala/
Mob. 06-51032104